نبض جامعه ؛ همین مسئله پیامها و تصاویر گلایهآمیز مختلفی را به همراه داشت و رانندگان عبوری از بزرگراه را ناامید کرد. این در حالی بود که در یک سال اخیر و با تغییر رویکردهای مدیریتی، نگاه شهروندان به بهرهبرداری از این طرح تغییر کرد تا گلایهها کمتر و کمتر شد. این مهم بار دیگر نشان داد توجه به نیاز مردم و مهمبودن رفع آنها، تأثیری بسزا در اعتماد و امید شهروندان به بهترشدن امور زندگی دارد. امیدآفرینی در میان شهروندان که با توجهکردن به درخواستها و نیازهای آنها در حوزههای مختلف شهری و مشابه آنچه در منطقه۲۱ تهران برای سرعتبخشیدن در احداث زیرگذر متوسلیان-باغستان با انجام بیش از ۴۰درصد از کارهای عمرانی، اعتباری و مالی پروژه در کمتر از یک سال گذشته رخ داد، موضوعی است که باید جدیتر از همیشه و در تمامی دستگاهها دنبال شود.
این مسئله وقتی در کنار استفاده از ظرفیت های شهروندی در اداره امور شهر و معنیدارکردن مشارکت شهروندان در حل مشکلات محلات قرار گیرد، قطعا تصویری واقعیتر و مثبتتر از زندگی در پایتخت را توسط شهروندان ثبت کرده است و هر یک از شهروندان بهعنوان سفیری برای نشر حس امید و تعلق به شهر عمل خواهند کرد. از دیگر سو، توجه به ظرفیتهای شهروند- رسانه برای تبیین هرچه بهتر خدمات شهری به شهروندان و افزایش آگاهیهای مردمی از آنچه در خدمات روزانه به شهر در بخشهای مختلف شهرداری ارائه میشود، موضوعی است که میتواند افزایش اعتماد به نهادهایی چون شهرداری را در پی داشته باشد. واقعیت آن است که مفهوم شهروند- رسانه بهعنوان ابزار مهم ارتباطی از کارکردهای مختلفی برخوردار است که میتوان با برنامهریزی و استفاده صحیح از این ظرفیت، ثمرات خوبی را در امیدآفرینی و بهبود کیفیت زندگی شهری شاهد بود.
شهروند- رسانه که بیشتر آثار منفی آن در بیان مشکلات، ضعفها و نارساییهای خدماتی به شهروندان بهچشم آمده و بیشتر نیز مورد سوءاستفاده جریانات حامی ناامیدی و القای ناکارآمدی، قرار گرفته است، میتواند با تبیین درست فعالیتها و خدمات متناوب شهرداری به شهروندان، به بازویی برای افزایش اعتماد عمومی تبدیل شود. در چنین شرایطی میطلبد، مسئولان شهری با برنامهریزی مناسب و ترسیم پیوستهای رسانهای- اجتماعی، بهرهمندی از ظرفیتهای شهروند رسانه در پیشبرد اهداف عالیه مدیریت شهری در خدمت به شهروندان را دنبال کنند. بیتردید، توجه به آثار رسانهای و اجتماعی بهرهبرداری طرحهای شهری و ظرفیتهای نهفته در جریان شهروند- رسانه، میتواند فرصتی بیبدیل را برای ارتقای کیفیت زندگی شهری، بههمراه داشته باشد…
فرشید اسحاقی- مدیرروابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱