تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
کد شما در این بخش
2

تلاش برای حفظ درختان تهران

  • کد خبر : 80526
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳
تلاش برای حفظ درختان تهران
تلاش سازمان بوستان‌ها تمرکز بر حفظ درختان موجود در شهر تهران و افزایش مساحت فضای سبز مخصوصا در مناطق کمتربرخوردار است. درختان هوای پاک را برای شهر تهران به ارمغان می‌آورند و مایه آرامش روان و بهبود وضعیت ذهنی و فکری شهروندان هستند. اگر کودکان ما این نکته را درک کنند و با فضای سبز انس بگیرند، نتایج مثبت توجه به حفظ درختان در نسل‌های آینده دیده خواهد شد. انس با فضای سبز باید از کودکی در انسان ایجاد شود تا در آینده افراد از قطع درختان یا آسیب رساندن به آنها پرهیز کنند. برنامه‌های آموزشی سازمان بوستان‌ها برای کودکان و جوانان در همین زمینه طراحی شده است.

نبض جامعه :سرانه فضای سبز در تعدادی از مناطق تهران مطلوب و بالاتر از حد استاندارد است. از طرف دیگر در ۶ منطقه با توجه به بافت فشرده مسکونی، سرانه فضای سبز کمتر از ۱۰مترمربع است.

بر همین اساس، توزیع عادلانه فضای سبز در مناطق مختلف شهر تهران یک موضوع قابل توجه است. براساس دستور شهردار تهران در ۳سال گذشته بهبود این وضعیت را در دستور کار قرار دادیم و تلاش کردیم در مناطق، ۷، ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۷ و سایر محله‌های کم‌برخوردار از ظرفیت‌های مختلف برای ارتقای سرانه فضای سبز استفاده کنیم. در ۳سال اخیر، ۴هزار و ۷۵۰ هکتار جنگل‌کاری انجام شده و ۱۰۲بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به شهر تهران اضافه شده است. همچنین در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌ترتیب ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ هکتار از طرح کمربند سبز انجام پذیرفته و سال۱۴۰۲ برای نخستین‌ بار ۲هزار هکتا در طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران با حضور شهردار تهران و ریاست قوه قضاییه به بهره‌برداری رسید.

یکی از اقدامات ما در این حوزه آن بود که از عوارض کمیسیون ماده۷ برای متخلفانی که باعث تخریب فضای سبز و قطع درختان شده‌اند، برای تملک اراضی مشجر و تبدیل آنها به بوستان در مناطق کم‌برخوردار استفاده کنیم. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که سازمان بوستان‌ها موافق کسب درآمد از محل جرایم نیست، زیرا با هرگونه قطع درخت مخالف هستیم. هنگام ساخت واحدهای مسکونی اگر درختی در زیربنا قرار گیرد، اولویت با تعویض نقشه است، اما اگر این کار امکان نداشته باشد باید یک یا ۲ اصله درخت را جابه‌جا کرد که این کار هم در فصل زمستان و در همان نزدیکی انجام می‌شود.

ما هیچ وقت اجازه سربرداری درخت را نمی‌دهیم، مگر اینکه درخت خشک یا برای شهروندان خطرآفرین باشد. به‌عنوان مثال، اگر مالکی عامدانه نسبت به سربرداری و خشکاندن درختان بر گذر یا داخل ملک مبادرت ورزد توسط کمیسیون ماده۷ با خاطیان از طریق مراجع ذی‌صلاح برخورد قانونی می‌شود. چنانچه درختی خشک باشد پس از اخذ مجوز از کمیسیون ماده۷ درخت خشکیده توسط شهرداری منطقه مربوطه جمع‌آوری و مجددا گونه مقاوم و سازگار با وضعیت اقلیمی شهر تهران جایگزین می‌شود. چنانچه پیمانکار نگهداشت در نگهداری کوتاهی و قصور کرده باشد با پیمانکار مربوطه برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

نباید فراموش کرد که اگر درختی قابل ترمیم باشد با شیوه‌های خاصی این کار انجام می‌شود، اما اگر آوند چوبی درخت پوسیده و خطر سقوط وجود داشته باشد، مجبور به حذف و جایگزینی هستیم تا امنیت شهروندان حفظ شود. هر زمان که مجوز قطع درخت خشک صادر شد، باید اطلاع‌رسانی با بنر در مناطق انجام شود که این درخت به‌دلیل آفت‌زدگی، پوسیدگی و… خشک شده است و شهرداری باید برای حفظ ایمنی شهر و جلوگیری از انتقال آفت به سایر درختان اقدام کند.

با توجه به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه فضای سبز، سرانه فضای سبز درون‌شهری در حال حاضر حدود ۱۷مترمربع و سرانه فضای سبز برون‌شهری ۲۷مترمربع است. لازم به ذکر است که سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا با روش‌های مختلف از سرمایه‌های طبیعی شهر محافظت کند.
علی محمد مختاری-مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران

لینک کوتاه : https://www.nabzejame.ir/?p=80526

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.