به گزارش نبض جامعه ،«عباس علیآبادی» در همایش بینالمللی موتورهای درونسوز و نفت با بیان اینکه تکنولوژیها در حال پیشرفت هستند، گفت: دورههای فنآوری کوتاه و ۲۰ ساله است و باید خود را به علم روز رسانده و با آن همراه شویم. هر تلاشی که در فناوری انجام می شود، گامی برای فناوری بعدی است، فارغ از اینکه تجاری شود یا نشود.
وی در رابطه با ورود خودروهای برقی به بازار اضافه کرد: به هزار و یک دلیل بهترین راهکار برای توسعه صنعت و پیشرفت برقیسازی است. در شعار نفت تا چرخ هدر رفت انرژی بسیاری وجود دارد در حالیکه این هدر رفت در صنعت برقی سازی حمل و نقل در چهارصد کیلو وات، یک درصد است و در تبدیل انرژی نیز تنها ۵ درصد تلفات داریم.
وزیر صمت ادامه داد: با خدا قوت به محققان شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو( ساپکو) از تولید موتور سه استوانه تزریق مستقیم ملی تقدیر کرد.
وی با بیان اینکه ما ناگزیر به حرکت به سمت انرژیهای دیگر هستیم، تاکید کرد: مگر میشود برای تمامی ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور فقط از سوخت فسیلی استفاده کرد. بنزین در حال تبدیل شدن به یک بن بست مطلق است و تامین منابع آن برای خودرو امکان پذیر نیست. تولید خودرو با سوختهای متنوع بهترین راهکار در شرایط فعلی است و در آینده امکان دارد راه حل بهتری وجود داشته باشد.
علیآبادی با بیان اینکه خودروهای برقی به مراتب از خودروهای احتراقی بهتر هستند، خاطرنشان کرد: خودرویهای برقی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش تنها ۱۱ کیلو وات ساعت انرژی برقی مصرف میشود که هزینه آن حدود ۶۰ سنت تمام است، اما در خودروی بنزینی همین پیمایش حدود ۴ الی ۵ دلار هزینهبر خواهد بود؛ بنابراین باید از برقیسازی حمایت شود و با ایجاد زیرساختها، موانع توسعه حمل و نقل برقی را از بین برد.
وی با بیان اینکه تکنولوژیها در حال پیشرفت هستند، تصریح کرد: دورههای فنآوری کوتاه و ۲۰ ساله است و باید خود را به علم روز رسانده و با آن همراه شویم. هر تلاشی که در فنآوری انجام میشود، گامی برای فنآوری بعدی است، فارغ از اینکه تجاری شود یا نشود.
در این همایش وزیر صمت از نخستین موتور سه استوانه تزریق مستقیم ملی رونمایی کرد. همچنین از تمبر یادبود سیزدهمین دوره این همایش نیز با حضور وزیر صمت رونمایی شد.
این موتور می تواند سهم مهمی در کاهش مصرف و آلایندگی و رضایتمندی مشتریان ایفا کند. به کمک این موتور می توان مصرف محصولات ایران خودرو به محدوده کمتر از ۶ لیتر در صد کیلومتر رساند و سطح آلایندگی این خودرو ها را به استاندارد اروپای ۶ ارتقا داد.
اهداف اصلی برگزاری این همایش دو روزه که با همکاری نخبگان دانشگاهی و صنعتی شکل گرفته است، شامل بررسی راهبردهای آینده کاربرد موتورهای احتراقی در خودروسازی و توسعه کاربردهای غیرخودرویی آنها میشود. در این راستا، محورهای مختلفی از جمله تحقیق و توسعه و سازندگان رده اول، چرخههای رانندگی، موتور و خودروهای برقی و دورگه، موتور و پیل سوختی هیدروژنی، مهندسی احتراق و آلایندگی، دینامیک سیالات و ترمودینامیک موتورهای درونسوز، خنک کاری و انتقال حرارت، روشهای طراحی و ساخت در قوای محرکه، صحهگذاری و قابلیت اطمینان و مدیریت هوشمند الکترونیک و نگاشت مورد توجه قرار گرفته است.
در نمایشگاههای موتور این همایش، شرکتهای داخلی و خارجی صنایع موتور و خودرو، به طور گسترده با آخرین تکنولوژیها و دستاوردهای خود حضور پیدا کردهاند. رویداد افتتاحیه این گردهمایی مهم نیز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون برنامهریزی وزیر نفت، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، مدیرعامل خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت ساپکو، مدیرعامل شرکت ایپکو و جمعی از معاونان و مدیران عامل شرکتهای گروه و مجموعههای صنعتی کشور برگزار شد.