تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
کد شما در این بخش
2

روایتی از حضور یک دیپلمات آمریکایی در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال

  • کد خبر : 62218
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
روایتی از حضور یک دیپلمات آمریکایی در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال
پرویز امینی، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد با حضور در استودیوی برنامه تهران ۲۰ به گفت‌وگو درباره ایجاد اتحاد بین مردم و گذر از گسل‌های اجتماعی پرداخت و گفت: در بررسی راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال چند نکته وجود دارد. اولین نکته کثرت جمعیت و ‌حضور افرادی که در راهپیمایی شرکت کردند، بود. نکته دوم تنوع افراد حاضر در راهپیمایی از نظر تلقی‌هایی که ارزش‌ها داشتند بود. سومین نکته شور و شعف در راهپمایی و چهارمین نکته نزدیکی این رویداد به اعتراضات اخیر بود. رویداد امسال در وضعیتی برقرار شد که ما یک التهابات چند ماهه داشتیم و یک سری اعتراضات در فضای اجتماعی شکل گرفته بود.

به گزارش نبض جامعه ؛ امینی افزود: بخش‌هایی از کسانی که در راهپیمایی شرکت کردند فقط طرفداران وضع موجود نبودند و ناراضیان هم در راهپیمایی حاضر شدند. البته این تجربه را در سال ۹۸ داشتیم. در دی‌ماه تصویر دیگری از جامعه ایرانی در مراسم تشییع حاج قاسم ترسیم شد. نکته پنجم این است که راهپیمایی ۲۲ بهمن از جمله موقعیت‌هایی است که نقطه ارزیابی سیاست‌هاست.
عضو هیات علمی دانشگاه شاهد افزود: رویداد بهمن ۱۴۰۱ از این نظر معنادار است که اعتراضات اخیر باعث ایجاد گسست و شکاف اجتماعی در جامعه نشد و تصویر غیر قابل انتظاری را دیدیم.
اپوزیسیون به دنبال راه‌اندازی یک فضای رسانه‌ای تبلیغی بود.
وی با بیان اینکه رویداد بهمن ۱۴۰۱ استثنایی است، گفت: هیچ نظم اجتماعی قادر به چنین فراخوان‌های عمومی در روز استقلال خودش نیست. این یک تجربه منحصر به فرد در ساختار سیاسی ایران است. آنچه امسال می‌بینیم یک جشن ملی است.
امینی با اشاره به اینکه ما تجربه تاریخی نزدیکی در براندازی نظم سیاسی گذشته داریم، افزود: اینگونه نیست که جمهوری اسلامی در ۱۰ روز مقابل نظامی که عقبه خارجی داشت، پیروز شده باشد. از زمان پیروزی انقلاب مدام می‌گفتند که نظام به زودی سقوط می‌کند.
این استاد دانشگاه با ذکر این نکته که ساختار سیاسی ایران محصول یک رخداد عمومی است و به لحاظ اجتماعی ریشه دارد، گفت: زمانی که پایگاه اجتماعی این سیستم تخلیه بشود می‌توان با آن مبارزه کرد. اپوزیسیونی که در خارج هستند برای مقابله باید پتانسیل و ظرفیت اجتماعی داشته باشند. بدون پایگاه عظیم اجتماعی در چارچوب دیدگاه خودش امکان مواجه با سیستم را ندارد‌. آنها فقر اجتماعی دارند و امکان سازماندهی و بسیج اجتماعی را ندارند.
وی گفت: وقایع چند ماه اخیر غیر از حواشی و تنش‌ها نشان‌دهنده واقعیتی بود که در جامعه ایران وجود داشت. آنچه ما دیدیم ظهور واقعیت است. هسته مرکزی اتفاق امسال دو چیز است؛ یک وجود نارضایتی عمومی از عملکرد ساختار سیاسی نه صرفا اقتصادی است و دومین مسئله تغییر طلبی جامعه است. جامعه نیاز به نیاز تغییر دارد و اگر ساختار این را متوجه نشود و همین مسیر را ادامه بدهد نباید فکر کند که مانند بهمن امسال همه چیز حل شده و مشکلی نیست. باید سیستم به این تغییرات پاسخ بدهد. سیستم حکمرانی ما به بیشتر فکر کردن احتیاج دارد.

رویی لی، نماینده شبکه فونیکس چین در ایران در گفتگوی تلفنی با برنامه تهران ۲۰ در خصوص بازتاب رسانه‌ای راهپیمایی ۲۲ بهمن در تلویزیون چین گفت: باتوجه به حوادث اخیر راهپیمایی ۲۲ بهمن مورد توجه قرار گرفت. به نظرم حضور مردم خوب بود و به نظر می‌رسد خیلی از مردم به انقلاب وفادارند. آنها به سیاست‌های اقتصادی کنونی اعتراض دارند، با این حال شرکت کردند و این مهم است.
لی افزود: مردم زیادی از اقشار مختلف، زنان با حجاب و کم حجاب در راهپیمایی شرکت کردند. شبکه ما گزارش روز گذشته را از صبح تا شب چند بار تکرار و پخش کرد که مورد توجه قرار گرفت. همچنین در فضای مجازی خیلی بازخورد مثبتی در ببن مردم داشت.
خبرنگار شبکه فونیکس درباره روابط ایران و‌ چین و اظهارات اخیر مقام ارشد سیاسی این کشور در کشور عراق خاطرنشان کرد: به نظر من الان روابط چین و ایران خوب است و مشکلی ندارند. مشکل الان این است که مردم ما همدیگر را نمی‌شناسند و از طریق رسانه‌های غربی این اخبار را دنبال می‌کنند.
وی همچنین درباره سفر رئیسی به چین گفت: این سفر رییس جمهوری خیلی مورد توجه چینی‌ها قرار می‌گیرد. اینکه می‌گویند بین ایران و چین مشکلاتی هست بیشتر توهم است و خیلی مشکل بزرگی نیست.

علی صفری، خبرنگار و کارشناس حوزه بین الملل نیز در تماس تلفنی با برنامه تهران ۲۰ درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: راهپیمایی ۲۲ بهمن یک رویداد سالانه است. شاید برخی فکر کنند که این رویداد توجه رسانه‌های خارجی را ندارد اما در شرایط خاص کنونی و کمپین سنگین رسانه‌ای اخیر علیه ایران از اهمیت بالایی برخوردار بود. رسانه‌های خارجی توجه خاصی را به حجم افراد داشتند. البته برخی از رسانه‌های غربی به دنبال تقلیل دادن حضور مردم در خیایان‌ها بودند و تصویر نهایی نشان داد علی‌رغم فشار رسانهای مردم در مسیر حمایت از جمهوری اسلامی قرار دارند.
صفری خاطرنشان کرد: رسانه‌های غربی نتوانستند به بزرگی این راهپیمایی اشاره نکنند. امسال خبرنگارهای خارجی در این رویداد حضور داشتند. یکی از خبرنگاران کانال‌های رادیویی آمریکا چند روز قبل از ۲۲ بهمن در سطح شهر با مردم مصاحبه می‌کرد و توییت‌هایی درباره گفتگوی خودش با مردم در سطح شهر منتشر می‌کرد. بلافاصله لشکرهای سایبری تحت حمایت کشورهای عربی به صفحات خبرنگاران حمله کردند و آنها ترجیح دادند از خبررسانی دست بردارند.
این فعال رسانه افزود: در بعد از ظهر شنبه، ۲۲ بهمن با دیپلمات سابق آمریکایی دیدار کردم. او می‌گفت برایم سخت است چیزی که در خیابان‌ها دیدیم را برای هموطنانم توضیح بدهم. علی‌رغم فشارهای اقتصادی که بخشی از آن به تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد و فشار رسانه‌ای جمعیت زیادی برای راهپیمایی آمده بودند.

لینک کوتاه : https://www.nabzejame.ir/?p=62218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.