تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
کد شما در این بخش
2

ایده‌ای برای کمک به شکل دادن آینده یک روستا

  • کد خبر : 67067
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
ایده‌ای برای کمک به شکل دادن آینده یک روستا
مهارت‌های گلدوزی فرصتی برای مردم میائو استان هونان چین است تا هنر سوزن دوزی ظریف را زنده کنند و گردشگران را قادر می‌سازد تا در طول اقامت خود تجربه‌ای تعاملی با فرهنگ قومی و سنتی این منطقه داشته باشند.
نبض جامعه ؛منظره دره ای با ساختمان‌های کم‌ ارتفاع و دیوارهای سفید و کاشی‌های خاکستری که از دور دیده می‌شوند، در میان زمین‌های کشاورزی سرسبز و پهناور و رودخانه‌ای که از مان آن می گذرد ، در هم ترکیب شده است .

در دو طرف دره، کوه‌های پوشیده از درختان سرسبز به اوج آسمان می‌رسند و ضمن ترسیم نظمی طبیعی، حال و هوای طبیعت آرام را به ارمغان می‌آورند.

این اولین تصویری است که هنگام ورود به روستای ژونگ‌هوانگ در شهر جیشو منطقه خودمختار قوم های توجیا و میائو شانگشی در استان هونان چین مرکزی دیده می‌شود.

این دهکده دارای تاریخی بیش از ۷۰۰ سال و محل زندگی مردمان قومی میائو و بیش از ۶۰ خانه محلی متمایز است که بر روی پایه هایی با ارتفاعات مختلف در کنار رودخانه یا در مناطق شیب دار کوهستانی ساخته شده اند.

این منظره خیره کننده و میراث قومی با پیشینه طولانی، خانم یی هوآ را بر آن داشته است تا از تخصص خود در گلدوزی شیانگ استفاده کند و برای جذب بازدیدکنندگان و رونق گردشگری به جذابیت روستایی بیافزاید.

یی که در این استان متولد شده و بیش از یک دهه گلدوزی میائو را تمرین کرده است، می گوید: «اینجا تمام معماری روستایی و مناظر طبیعی به خوبی حفظ شده است. اما به دلیل عدم توسعه صنعتی، بسیاری از جوانان برای امرار معاش در شهرها خانه را و پدر و مادر و فرزندان را ترک می کردند.

شرایط روستا برای کاری که یی در سال‌های اخیر انجام داده یعنی پیشبرد فرهنگ قومی، به‌ویژه گلدوزی میائو ، عالی است.

به همین دلیل بود که او و تیمش از سال گذشته شروع به کار بر روی عملیات طراحی و توسعه گردشگری روستا کردند.

یی می گوید: «ما امیدواریم که مناظر و تصاویر قومی موجود روستا را حفظ کنیم و گلدوزی، باتیک و پارچه بافی میائو را در روستا صنعتی کنیم تا فرهنگ قومی سنتی احیا شود.

یی می افزاید: هدف این است که بازدیدکنندگان را قادر سازیم تا تجربه تعاملی با فرهنگ قومی سنتی در طول اقامت خود در روستا داشته باشند و بنابراین احساس کنند این مکانف “خانه ای دور از خانه” است.

یی به روستاییان محلی آموزش گلدوزی قوم «میائو» را داده است و اکنون لباس های قوم «میائو» را هر روز می پوشند و می توان آنها را در حال بافت با ماشین های بافندگی چوبی قدیمی یا گلدوزی حیوانات و گیاهان سنتی روی پارچه آبی تیره مشاهده کرد.

یی و تیم او همچنین در حال کار برای توسعه یک کریدور میراث فرهنگی ناملموس قومی در این روستا هستند که در تعطیلات تابستانی به روی عموم باز خواهد شد.

علاوه بر این، عناصر قوم «میائو» بیشتری در بازسازی کلی روستا اعمال شده است.

این پروژه ، تعاونی های صنایع دستی قومی از جمله تعاونی های گلدوزی میائو را در چندین روستای هونان راه اندازی کرده است و به بیش از ۱۰۰۰ هنرجوی گلدوزی آموزش می دهد.

بیش از ۲ هزار زن روستایی در این طرح خانم یی شاغل شده اند و درآمد آنها با ۱۰ هزار یوان (۱۴۰۰ دلار) به ۳۰ هزار یوان افزایش یافته است.

محصولات گلدوزی قوم «میائو» محصول دست ساکنان این منطقه ، توسط وزارت امور خارجه به عنوان هدیه برای دیپلمات ها و کارشناسان ارشد خارجی ارسال شده است و در رویدادهای بین المللی از جمله نمایشگاه جهانی ۲۰۱۵ به میزبانی میلان ایتالیا به نمایش گذاشته شده است.

اگرچه به ارث بردن و توسعه نوآوری ها در میراث فرهنگی ناملموس قومی روند کندی دارد، اما یی می گوید این تلاشهای ما ارزش آن را دارد.

لینک کوتاه : https://www.nabzejame.ir/?p=67067

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.