تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
کد شما در این بخش
3

اقدامی برای تقویت جهانی سازی یوان چین

  • کد خبر : 66999
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
اقدامی برای تقویت جهانی سازی یوان چین
«مدل دو پیشخوانیِ دلار هنگ کنگ-یوان چین» درست در زمانی آغاز به کار کرده که اهمیت راهبردی یوان چین از لحاظ گردش وجوه، نقدینگی و محبوبیت سیر صعودی دارد.  

نبض جامعه ؛با راه اندازی این مدل در روز دوشنبه، ۲۴ شرکت فهرست‌شده توسط هنگ کنگ مانند «تنسنت هلدینگز»، «علی‌بابا گروپ»، «بورس و تهاتر هنگ کنگ» و «گروه AIA»، سهام خود را ارائه خواهند کرد تا به دو صورت دلار هنگ کنگ و یوان چین مورد معامله قرار گیرد. این سهام‌هایی پرطرفدار از سوی سرمایه‌گذاران سرزمین اصلی چین با نقدیندگی قوی هستند که به صورت میانگین ۴۰ درصد گردش معاملات بورس هنگ کنگ را در اختیار خود دارند.

سهام معامله شده بر اساس این مدل مثل قبل متعلق به همان کلاس هستند با همان حقوق و شرایط و کاملا در سراسر بازارها قابل معامله به حساب می‌آیند. ۹ بازارساز دو پیشخوانی تحت این برنامه به ارائه نقدیندگی خواهند پرداخت.

بر اساس اعلام بورس هنگ کنگ، طی روز دوشنبه مجموع حجم معاملاتی ۲۴ شرکت مذکور به ترتیب به ۲۵ میلیارد دلار هنگ کنگ و ۱۷۷ میلیون دلار هنگ در پیشخوان‌های دلار هنگ‌ کنگ و یوان چین رسید.

طی روز اول معاملات، «گروه مخابراتی چاینا موبایل» غول عرصه مخابرات سرزمین اصلی چین حجم معاملاتی ۵۵٫۲ میلیون یوانی (۷٫۷۱ میلیون دلار) را به ثبت رساند و پشت سر آن غول فناوری «تنسنت» با ۳۶٫۶ میلیون یوان قرار گرفت.

«پل چان مو-پو» وزیر امور مالی شهر هنگ کنگ طی مراسم افتتاحیه مدل مذکور گفت این مدل در زمانی راه اندازی می‌شود که اهمیت راهبردی یوان چین در حال افزایش است.

چان افزود حجم کلی استفاده فرامرزی از یوان چین در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳۶ تریلیون یوان رسید که در مقایسه با سال قبل آن افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. طی سه ماه ابتدایی امسال، سهم یوان در پرداخت‌های فرامرزی و دریافت‌های سرزمین اصلی چین به ۴۸ درصد افزایش یافته و برای نخستین بار از دلار آمریکا سبقت گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد اما همچنان فرصت‌های فراوانی برای افزایش استفاده جهانی از یوان چین وجود دارد.

چان تصریح کرد: در حالی که کشور ما دومین اقتصاد بزرگ دنیاست، بیش از ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد و بزرگترین اقتصاد تجاری کمک‌کننده به حدود ۱۳٫۵ درصد تجارت جهان است، استفاده از یوان چین در تسویه داد و ستدهای فرامرزی و به عنوان یک ارز ذخیره جهانی، کمتر از سه درصد است.

وی گفت دولت منطقه اداری ویژه هنگ کنگ کانال‌ها برای گردش فرامرزی یوان را توسعه خواهد داد، سرمایه گذاری و محصولات مدیریت ریسک بیشتری را ارائه خواهد کرد و زیرساخت مرتبط را برای ایجاد یک اکو سیستم یوانی فراساحلی پرجنب و جوش‌تر ارتقاء خواهد داد.

به دلیل آنکه سرمایه گذاران می‌توانند این ۲۴ سهام را از طریق پیشخوان‌های دلار هنگ کنگ و یوان چین معامله کنند، این مدل به کاهش هزینه و ریسک‌های داد و ستد کمک می‌کند، نقدینگی پیشخوان یوان را افزایش خواهد داد و اختلاف میان این دو پیشخوان را کاهش می‌دهد.

شرکت سرمایه گذاری «جونگ‌تای اینترنشنال» اعلام کرد در میان مدت، معرفی این مدل دو پیشخوانی تعداد اهداف قابل سرمایه گذاری فراساحلی برای یوان را افزایش خواهد داد که می‌تواند به غنی‌تر شدن استفاده از ارز چین بیانجامد. این مدل دوگانه در طولانی مدت ممکن است بازارهای کشورهای «کمربند و جاده» و «آسه‌آن» را به کارگیری بیشتر یوان تحریک کند و به این ترتیب بین‌المللی سازی یوان افزایش یابد.

«نیکلاس آگوزین» مدیرعامل بورس و تهاتر هنگ کنگ گفت این بورس به مذاکره با رگولاتورهای هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین برای ملحق کردن مدل دو پیشخوانی به داد و ستد جنوبیِ «بازار سهام متصل هنگ کنگ» ادامه خواهد داد تا گردش سرمایه منطقه جنوب بهبود یابد و صادرکنندگان اوراق بهادار بین‌المللی برای معامله با استفاده از این مدل جذب شوند.

لینک کوتاه : https://www.nabzejame.ir/?p=66999

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.