تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
کد شما در این بخش
1

«اف اس پی او» هوشمند تقویت‌کننده انرژی دیجیتال

  • کد خبر : 66910
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
«اف اس پی او» هوشمند تقویت‌کننده انرژی دیجیتال
کار ساخت نخستین شناور هوشمند تولید، ذخیره و انتقال (FSPO) فرآورده‌های نفتی به پایان رسید و روز جمعه در شهر «نانتونگ» استان «جیانگ‌سو» تحویل داده شد. به گفته کارشناسان این رویداد به روند تغییر و تحول دیجیتال انرژی کشور تسریع می‌بخشد.
نبض جامعه ؛شرکت «خدمات و فناوری انرژی CNOOC» به عنوان اپراتور شناور مذکور و یکی از شرکت‌های تابعه «شرکت ملی نفت فراساحلی چین» اعلام کرد: این شناور با نام «هایانگ‌شیوئو ۱۲۳» که تاسیسات فراساحلی فرآوری نفت و گاز با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن مربع است، نخستین اف اس پی او در چین محسوب می‌شود که فناوری‌های دیجیتال مانند محاسبه ابری، بیگ دیتا، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و محاسبات پیشرفته در آن به کار گرفته شده است.

شرکت مذکور که به «سنترتک» نیز مشهور است، تاکید کرد این شناور پس از آغاز به کار اساس محکمی برای تولید هوشمند نفت و گاز به حساب می‌آید.

«وانگ ویه» جانشین مدیرعامل سنترتک گفت: این شناور عملکردهای تولید نفت خام، ذخیره و صادرات آن را با هم ادغام کرده است. با به کارگیری فناوری‌های دیجیتال، اف اس پی اوی هوشمند راه را برای ایجاد یک عملیات هوشمند و خدمات تعمیر و نگهداری در کشور هموار می‌کند.

به گفته وانگ، در مقایسه با اف اس پی اوهای سنتی که مهندسان باید در صورت نقص عملکرد تجهیزات از ساحل به این شناورها سفر کنند، این شناور هوشمند از راه دور قابلیت دسترسی دارد که نه تنها زمان تعمیر را به شکل قابل توجهی کاهش و بازده را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد بلکه خطرات تولید فراساحلی را زودتر تشخیص می‌دهد و هزینه‌های تولید و عملیات را تا ۱۰ درصد کم می‌کند.

بر اساس اعلام شرکت سنترتک، این شناور برای پروژه توسعه میدان نفتی «لوفنگ۳-۱۲» در دریای جنوبی چین به کار گرفته خواهد شد که ۱۳ چاه نفتی دارد. پس از تولید در نیمه دوم امسال انتظار می‌رود خروجی نفت خام در این میدان نفتی به ۲۸ هزار و ۵۰۰ بشکه در هر روز افزایش یابد و به سطح جدیدی از رشد در تولید نفت و گاز فراساحلی چین تبدیل شود.

شرکت CNOOC اعلام کرد چین به یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده اف اس پی او در جهان تبدیل شده و از لحاظ تعداد و ظرفیت ناخالص اف اس پی او پیشتاز در جهان است.

«لی جیوئه» تحلیلگر «بلومبرگ ان‌ای‌اف» در این باره گفت: چین شاهد تداوم تعهد سرمایه گذاری و تولید در سال‌های اخیر بوده است. این تاسیسات فرآوری نفت و گاز فراساحلی دارای بالاترین سطح اتوماسیون، کاملترین داده‌های هوشمند و پیشرفته‌ترین مفهوم طراحی در چین محسوب می‌شود.

لی افزود: این شناور مدرکی دال بر آن است که چین ظرفیت ساخت و مونتاژ اف اس پی اوهای در کلاس جهانی فوق بزرگ و پیشرفته را دارد.

وانگ از شرکت سنترتک نیز گفت CNOOC بر روند جدید گذار سبز دیجیتال و کم‌کربن در صنعت نفت و گاز تمرکز خواهد کرد و ساخت میادین نفتی هوشمند به منظور تضمین انرژی کافی و گذار سبز در کشور را تسریع می‌بخشد.

لینک کوتاه : https://www.nabzejame.ir/?p=66910

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.