تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
کد شما در این بخش
2

چند بندی برای نیکخواه سینمای کودک

  • کد خبر : 80382
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶
چند بندی برای نیکخواه سینمای کودک
تقریباً اثر سینمایی کودکانه‌ای برای دهه شصتی‌ها و نسل بعدشان نیست که رد پایی از وحید نیکخواه آزاد در آن‌ها نباشد. نویسنده و کارگردانی که افزون بر این دو، پیشه تهیه‌کنندگی و مدیریت تولید نیز در کارنامه هنری‌اش به چشم می‌آید.
نبض جامعه :تقریباً اثر سینمایی کودکانه‌ای برای دهه شصتی‌ها و نسل بعدشان نیست که رد پایی از وحید نیکخواه آزاد در آن‌ها نباشد. نویسنده و کارگردانی که افزون بر این دو، پیشه تهیه‌کنندگی و مدیریت تولید نیز در کارنامه هنری‌اش به چشم می‌آید.
او گرچه با آثار مطرح آن سال‌های عرصه کودک نظیر «آلبوم تمبر»، «مدرسه پیرمردها»، «گلنار»، «پاتال و آرزوهای کوچک» و «نان و شعر» بیشتر در جایگاه مدیر تولید پا به عرصه سینما گذاشت، اما دیری نگذشت که بعد از پر کردن توشه خود از تجریه، نخستین فیلم سینمایی خود با نام «علی و دنی» را در مقام کارگردان و با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی مقابل دوربین برد.
اما او که سابقه تاسیس خانه هنر و ادبیات کودکان و نوجوانان به سال ۱۳۶۴ را در کارنامه دارد، گذشته از تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون «ننه لالا و فرزندانش»، «آیینه» و «دم صبح»، ساخت «نصف مال من، نصف مال تو» را کلید زد تا بعد از آن به سال‌های ۸۹ و ۹۰ نوبت به کارگردانی دو فیلم «دیو و دلبر» و «فرزندخوانده» برسد.
وحید نیکخواه‌آزاد بعد از کارگردانی «گنجشکک اشی‌مشی» که در این مهم با مسعود کرامتی و غلامرضا رمضانی همراه بود، فیلم سینمایی «سوم‌شخص غایب» را در هشتمین تجربه همکاری خود با بنیاد سینمایی فارابی مقابل دوربین برد.
در حاصل فعالیت‌های سینمایی این هنرمند، مجری طرح و تهیه‌کنندگی آثاری چون «کودک و سرباز» از کیومرث پوراحمد، «پسر مریم» به کارگردانی حمید جبلی، «سایه‌های هجوم» ساخته احمد امینی و «ایلیا، نقاش جوان» به کارگردانی ابوالحسن داوودی نیز دیده می‌شود.
وحید نیکخواه هشتم اردیبهشت امسال ۶۸ ساله شده از جمله سینماگرانی است که همواره دغدغه سینمای کودک را دارد و در این زمینه سالها بدون حاشیه فعالیت کرده و یکی از یاران خوب سینمای کودک و نوجوان بوده است. وی در سال ۱۴۰۲ در آخرین همکاریش با بنیاد سینمایی فارابی عضو گروه انتخاب بخش «ایده» هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران بود.
لینک کوتاه : https://www.nabzejame.ir/?p=80382

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.