تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 16 May , 2024
کد شما در این بخش
3

عزیزیان مطرح کرد:هدف گروه توسعه ملی ایجاد بنگاه‌های سودآور است

  • کد خبر : 60213
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
عزیزیان مطرح کرد:هدف گروه توسعه ملی ایجاد بنگاه‌های سودآور است
مجتبی عزیزیان مدیر عامل گروه توسعه ملی یکی از اهداف ما در راهبردها این بوده که به جای بنگاه‌داری صرف، بنگاه‌های سودآور ایجاد شده و پس از آن نسبت به واگذاری آنها اقدام کرد.

به گزارش نبض جامعه مدیرعامل گروه توسعه ملی در نشستی خبری عنوان کرد: شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در راستای توسعه تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با هدف برقراری ارتباط موثر بین مجموعه صنعت کشور و نخبگان، فناوران و دانشجویان کشور، حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی اختراعات، نوآوری‌ها و طرح‌های صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است.  این شرکت نخستین بار به عنوان یک هلدینگ چند رشته ای صنعتی کشور اقدام به راه اندازی پلتفرم «نوآوری باز» (open innovation) نموده  است.در این پلتفرم چالش های فناورانه در شرکت های زیرمجموعه در پنج گروه تجهیزات، اتوماسیون، نگهداری و تعمیرات، انرژی، آب و محیط زیست، محصولات و فرآیندهای صنایع غذایی، محصولات و فرآیندهای صنایع شیمیایی و محصولات و فرآیندهای صنایع سیمانی و معدنی شناسایی شده است. بدین منظور گروه توسعه ملی بودجه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در طرح‎های منتخب در نظر گرفته است که در قالبهای دریافت حق امتیاز (Licensing)، خرید مالکیت فکری (Patent)، تملک سهام شرکت های مشارکت کننده در طرح، ایجاد شرکت جدید و سرمایه گذاری مشترک، تضمین خریداری محصول به تعداد مشخص و تضمین فنی محصول تولیدی قابل ارائه است.

در رویداد ملی تک، چالش‌های چند صنعت مهم کشور مطرح و علاقه‌مندان و متخصصان این حوزه‌ها طی دو هفته فرصت دارند راه‌حل‌های لازم و تخصصی خود را ارائه دهند ودر این صنایع ۱۰۰ میلیاردتومان بودجه در نظر گرفته شده است. . رقم مذکور در قالبهای دریافت حق امتیاز (Licensing)، خرید مالکیت فکری (Patent)، تملک سهام شرکت های مشارکت کننده در طرح، ایجاد شرکت جدید و سرمایه گذاری مشترک، تضمین خریداری محصول به تعداد مشخص و تضمین فنی محصول تولیدی قابل ارائه است.

مجتبی عزیزیان مدیر عامل گروه توسعه ملی  در نشستی خبری عنوان کرد: یکی از اهداف ما در راهبردها این بوده که به جای بنگاه‌داری صرف، بنگاه‌های سودآور ایجاد شده و پس از آن نسبت به واگذاری آنها اقدام کرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته تمرکز بیشتر برمباحث مربوط به بنگاه‌داری بوده اما باید کمک شود تا بحث توسعه از طریق تقویت سرمایه‌گذاری و نوآوری شکل بگیرد.

مدیر گروه سرمایه‌گذاری توسعه ملی خاطر نشان کرد: برای تامین مالی نوآوری باید در ابتدا بر ساختار درونی گروه توسعه سرمایه‌گذاری ملی نگاه می‌شد و بررسی صورت می‌گرفت که البته مشکلات زیادی در زمینه تکنولوژی و غیره وجود داشته است.

وی افزود: یک راه ساده این بود که به دنبال مشاوران و شرکت‌های دانش‌ بنیان برویم اما امروزه در دنیا با استفاده از پلتفرم‌های نوآوری باز تلاش می‌شود از توان و ظرفیت تمام افرادی که می‌توان در مسیر حل مشکلات بهره گرفت استفاده شود و ما نیز این مسیر را دنبال کرده‌ایم.

عزیزیان با بیان اینکه در گروه توسعه ملی زیرساخت نوآوری باز تعریف شده است، خاطر نشان کرد: نکته مهم این است که ابتدا مسائل به درستی معرفی شوند تا بتوان را‌ه‌حل‌های آنها به شکل بهینه استفاده شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته برای حل مشکلات و ارائه راهکارها از ظرفیت مراکز تحقیقاتی استفاده می‌شد، عنوان کرد: ما علاوه بر مراکز تحقیقاتی از ظرفیت اصناف، مبدعین و مخترعین هم استفاده می‌شوند و به عقیده من برای حل مشکلات جاری کشور ابتدا باید از ظرفیت مبدعان و مخترعان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات بحث تولید مستندهای فنی است و به جای بازدید گروه‌ها و اصناف فیلم‌های مستند فنی تهیه شده و در اختیار اصناف، دانشگاهیان، مبدعان و مخترعان قرار می‌گیرد.

عزیزیان اظهار کرد: برخی از افراد صاحب نظر اقتصادی سازوکار شرکتی موفق ندارند به این دلیل که توانایی لازم برای مدیریت دارایی و منابع انسانی را در اختیار ندارند.

وی از برگزاری کنفرانس ملی نوآوری باز از ۱۳ تا ۱۵ دی ماه سال جاری خبر داد و افزود: رویداد ملی تک با هدف جذب ۱۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های بزرگی در بخش‌های انرژی، آب و محیط زیست، تجهیزات، اتوماسیون، نگهداری و توسعه، محصولات و فرآورده‌های سیمانی و معدنی، محصولات و فرآورده‌های شیمیایی، محصولات و فرآیندهای صنایع غذایی جذب دانش فنی صورت بگیرد.

در ادامه مصطفی سراج معاون راهبردی و فناوری گروه توسعه ملی گفت:  ۸۰ چالش در حوزه های مختلف از جمله انرژی، محیط زیست،فرآورده های سیمانی، موتد بهداشتی و شوینده مطرح شده است که استارت آپ‌ها و شرکت های دانش بنیان با ارائه راهکار و پیشنهاد در صدد رفع آنها اقدام خواهند کرد.

وی افزود: حمایت از شرکت های دانش بنیان و سرمایه گذاری بر روی دانش فنی و ایده های نو قطعا می تواند راهگشا باشد و در این بین علاوه بر حل چالش ها و معضلات، اشتغالزایی ایحاد می شود و فرهنگ استفاده از نیروهای دانش بنیان و دانش وطنی نیز ترویج می شود.

گفتنی است؛ شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در راستای توسعه تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با هدف برقراری ارتباط موثر بین مجموعه صنعت کشور و نخبگان، فناوران و دانشجویان کشور، حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان، تجاری‌سازی اختراعات، نوآوری‌ها و طرح‌های صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است.

این شرکت نخستین بار به عنوان یک هلدینگ چند رشته ای صنعتی کشور اقدام به راه اندازی پلتفرم «نوآوری باز» (open innovation) کرده  است.

در این پلتفرم چالش های فناورانه در شرکت های زیرمجموعه در پنج گروه تجهیزات، اتوماسیون، نگهداری و تعمیرات، انرژی، آب و محیط زیست، محصولات و فرآیندهای صنایع غذایی، محصولات و فرآیندهای صنایع شیمیایی و محصولات و فرآیندهای صنایع سیمانی و معدنی شناسایی شده است.

به منظور به هم‎رسانی شرکت‎های تابعه گروه توسعه ملی و تیم‎های فناور و نوآور که می‎توانند در خصوص رفع چالش‎های مزبور راهکار ارائه نمایند، نخستین رویداد نوآوری باز گروه توسعه ملی، ملیتک(Melli Tech)، با همکاری دانشگاه صنعتی شریف از تاریخ ۱۳ لغایت ۱۵ دی ماه برگزار می‎گردد. لذا از کلیه مخترعین، اساتید دانشگاهها، دانشجویان، پژوهشگران، شرکتهای دانش بنیان، استادکاران اتحادیه های صنعتی، و صاحبان فکر و ایده دعوت به عمل می آید تا برای دریافت کارت ورود به همایش به سامانه پلتفرم نوآوری باز به آدرس oi.tmgic.ir مراجعه کنند و ضمن انتخاب گروه تخصصی خود، از چالشهای مرتبط مطلع شوند.

زمان‎بندی برگزاری رویداد مطابق با جدول ذیل خواهد بود:

روز برنامه برگزاری
سه شنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ سخنرانی سخنرانان
تجهیزات، اتوماسیون، تعمیرات و نگه داری
چهار شنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ محصولات و فرایندهای صنایع سیمانی و معدنی
انرژی، آب و محیط زیست
پنج شنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ محصولات و فرایندهای صنایع شیمیایی
محصولات و فرایندهای صنایع غذایی

 

لینک کوتاه : https://www.nabzejame.ir/?p=60213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.