تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
کد شما در این بخش
0

توسعه صنعت ساخت و ساز در دست شرکتهای داخلی است

  • کد خبر : 78402
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
توسعه صنعت ساخت و ساز در دست شرکتهای داخلی است
دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با بیان اینکه واگذاری بازار داخلی ساخت و ساز به شرکتهای چینی می تواند سبب بروز مشکلات می شود در عین حال گفت: فرصت طلایی رونق اقتصادی با تحریک بخش مسکن را نباید به خارجی ها داد.

به گزارش نبض جامعه ؛یکی از جلسات تشکیل شده در وزارتخانه راه و شهرسازی خدمت آقای آقامحمدی،مشاور اقتصادی مقام معظم رهبری عرض کردم،سیستمی که‌قرار است توسط چینی ها به عنوان تکنولوژی نوین صنعتی سازی در بخش مسکن به کشور وارد شود، عمدتا سیستم cfs است که در ایران توسط یکی از شرکت‌های عضو‌انجمن تولید کنندگان و‌فناوران صنعتی ساختمان با انجام تغییراتی در مدل تیرهای آن ثبت اختراع شده است.

وی افزود: ضمن اینکه شرکت‌های خارجی در ایران بر اساس دلار اقدام به عقد قرار داد می کنند  در حالی که شرکت‌های داخلی آماده هستند
برای اجرای مفاد قرارداد همسان،
آن را  بیست درصد ارزان‌تر اجرا کنند در پاسخ به این موضوع،آقای دکتر آقا محمدی عنوان کردند که شرکت‌های خارجی،پروژه های مسکن را نسیه اجرایی می کنن و ما هم تاکید کردیم،اگر تضامین مالی که به شرکت‌های خارجی داده می شود،به شرکت‌های داخلی داده شود،قطعا شرکت‌های داخلی نیز تامین مالی پروژه را به صورت بهینه مدیریت خواهند کرد.

قرائتی ستوده با تاکید بر اینکه توان. فنی-  مهندسی  و‌اجرایی کشورقابلیت اجرایی ‌وبه سرانجام رساندن تولید یک‌میلیون واحد مسکونی ویا حتی بیشتر در سال. را دارد تصربح کرد:

ضمن اینکه  اگرمدل تامین مالی که برای شرکت‌های خارجی در امر تولید مسکن لحاظ می شود برای شرکت‌های داخلی نیز در نظر گرفته شود،شرکت‌های   داخلی نیز مشکلی در اجرای پروژه ها نخواهند داشت،
وی ادامه داد: فناوری های موجود در ایران  توانایی گسترش سریع  به شرط عقد قرارداد  مشابه با شرکت‌های خارجی  را دارند و از لحاظ، فنی هم کاستی و اختلافی با فناوریهای خارج از ایران را ندارد.
این فعال صنعت ساختمان اظهار داشت: اصولا از عرصه ساخت و ساز به خصوص در مواقع رکود و بروز مشکلات اقتصادی به عنوان محرک توسعه اقتصادی استفاده می شود، چرا که اولا بخش مسکن در سراسر کشور اجرایی میشود و تعداد بیشماری از مشاغل را در بر میگرد و ضمن کمک به معاش خانواده ها در کنار تامین سرپناه برای فاقدین مسکن کمک میکند.
حال اگر این عرصه را به خارجی ها واگذار کنیم یعنی با دستان خودمان افزایش آمار بیکاری و تعطیل شدن کارگاه های مرتبط مصالح و تجهیزات ساختمانی را سبب شده ایم.

دبیر انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان خاطرنشان ساخت:
قطعا توان چینی ها درتولید بسیار بالا است ولی در تکنولوژی اصولا پیرو بوده و مدلها طرح و ایده بومی خودشان نیست
باید به این نکته توجه داشت که درست است که ساخت سریع مسکن را در کلیپها توسط چینی ها دیده ایم ولی به کارخانجات معظم پشتییان توسط چنین ساختی توجه نداشته ایم و از طرف دیگر حمل و نقل این مدولهای باکسی در کشور ما به دلیل عدم وجود راه های مناسب از دیگر مشکلات خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر همین قراردادها را با شرکتهای داخلی منعقد کنند (به شرط تضمینهای لازم و قیمتهای دلاری) من به عنوان دبیر انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان و نماینده کلیه شرکتهای ایرانی تضمین می کنم که تعداد مسکن مورد نیاز کشور را در کوتاه ترین زمان ممکن تامین کنیم. در ضمن از حضور شرکتهای خارجی با شرایط یکسان رقابت با شرکتهای ایرانی استقبال می کنیم و امادگی همکاری با آنان هستیم.

وی ادامه داد: چینی ها در کشورهای منطقه ورود کرده اند و سرمایه گذاری آنها بیشتر در جهت توانمد سازی فعالان حوزه های فنی، اقتصادی و صنعتی به کار گرفته شده واگر در پروژه ای هم حضور دارند حتما در حوزه زیرساختهای کشور مقصد است.
وی با تاکید بر اینکه سابقه حضور شرکتهای چینی در صنعت احداث به خصوص بزرگراه تهران_شمال چندان موفق نبوده ، تاکید کرد:
اگر فرصت طلایی تحریک توسعه اقتصادی را با محرک ساخت و ساز به واگذاری بازار داخل به شرکتهای خارجی تغییر دهیم، مشکلات اقتصادی را سبب خواهد شد و بایستی مدیریت اقتصادی کشورو فعالان این عرصه بررسی، و پاسخ دهند.

دبیر انجمن تولید کنندگان و‌فناوران صنعتی ساختمان تاکید کرد:حفظ و توسعه صنعت ساخت و ساز در دستان شرکت‌های داخلی است ‌‌‌ و آنها می توانند به خودکفایی در حوزه ساخت و ساز دست پیدا کنند و توانایی رقابت با شرکت‌های خارجی را داشته باشد.

وی افزود:به منظور ایجاد انگیزه و جذب سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت و ساز، باید بسترهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری خصوصی و خارجی در این حوزه فراهم شود. برای این منظور، لازم است که شرایط سرمایه‌گذاری، قوانین و مقررات، وضعیت حقوقی، تسهیلات مالی و بانکی، و خدمات پشتیبانی به گونه‌ای تنظیم شوند که سرمایه‌گذاران به طور جدی به صنعت ساخت و ساز در ایران جذب شوند.

وی گفت: با توجه به تغییرات سریع در فناوری‌ها و روش‌های ساختمانی، آموزش مداوم به کارگران و تکنسین‌های صنعت ساخت و ساز امری ضروری است. این اقدام بهبود کیفیت و کارایی در ساختمان‌ها، کاهش هزینه‌ها و افزایش توانمندی‌های صنعتی در برابر رقبا را به همراه خواهد داشت.

همچنین، دبیر انجمن تأکید کرد باید به توسعه فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز توجه کرد. استفاده از روش‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته مانند ساخت خانه هوشمند، استفاده از مصالح سبک و پایدار، انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت هوشمند ساختمان‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد و پایداری ساختمان‌ها و کاهش آثار محیطی آنها کمک کند.

در نهایت، دبیر انجمن تأکید می‌کند که برای توسعه پایدار صنعت ساخت و ساز، لازم است که در کنار توسعه اقتصادی،برنامه‌ها و سیاست‌های محیط زیستی قوی نیز اجرا شود. این شامل استفاده بهینه از منابع طبیعی، کاهش آلودگی هوا و آب، مدیریت پسماندها، حفاظت از مناطق حساس محیط زیست و ارتقای انرژی‌های تجدیدپذیر است. به این ترتیب، صنعت ساخت و ساز می‌تواند به عنوان یک عامل موثر در حفظ محیط زیست و کاهش اثرات منفی بر آن عمل کند.

در ادامه قرایتی ستوده تاکید کرد:همکاری و هماهنگی بین دولت، صنعت و دانشگاه‌ها باید تقویت شود. این همکاری می‌تواند شامل تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید، ارتقای سطح آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، ایجاد پروژه‌های مشترک و انتقال دانش و فناوری باشد. این تعامل سه جانبه می‌تواند به توسعه پایدار صنعت ساخت و ساز و افزایش توانمندی‌های فنی و علمی در این حوزه کمک کند.

وی در پایان افزود:توسعه صنعت ساخت و ساز در ایران نیازمند توجه جدی به عواملی مانند ایجاد بسترهای سرمایه‌گذاری، آموزش و آموزش حرفه‌ای، فناوری‌های نوین، محیط زیست و همکاری میان دولت، صنعت و دانشگاه‌ها است. با پیاده‌سازی این اقدامات، می‌توان این صنعت را به یک قطب توسعه و رقابت‌پذیری در منطقه تبدیل کرد و به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی کشور کمک کرد.

لینک کوتاه : https://www.nabzejame.ir/?p=78402

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.