تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 17 May , 2024
کد شما در این بخش
1

تقسیم سود مناسب در مجمع «نوری»

  • کد خبر : 68103
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
تقسیم سود مناسب در مجمع «نوری»

به گزارش نبض جامعه و به نقل از؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی نوری با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آنها در منطقه عسلویه برگزار شد. مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است: تاکنون توانستیم ۱۱۲درصد ظرفیت اسمی تولید داشته باشیم. در سال قبل، کرک اسپرد کاهشی بود […]

به گزارش نبض جامعه و به نقل از؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی نوری با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آنها در منطقه عسلویه برگزار شد. مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:
تاکنون توانستیم ۱۱۲درصد ظرفیت اسمی تولید داشته باشیم.
در سال قبل، کرک اسپرد کاهشی بود و به حدود ۹۸ رسید. به هر میزان که کرک اسپرد بالاتر باشد، روند سوددهی نیز افزایش می‌یابد.
در سال ۱۴۰۰ قیمت نفتا بالاتر از میعانات گازی بود، اما در سال ۱۴۰۱ قیمت میعانات افزایش و قیمت نفتا کاهش یافت که اتفاق خوبی برای شرکت نیست. زیرا محصول براساس نفتا فروخته و خوراک براساس میعانات گازی محاسبه می‌شود.
پروژه شیرین‌سازی Heavy End احتمالا تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. پروژه زیروفلرینگ نیز در سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی خواهد شد.
تولید تجاری آمونیاک در پتروشیمی هنگام، برنامه‌ریزی برای پروژه‌های توسعه آتی، افزایش منابع تامین خوراک با وصل کردن خط لوله خوراک به پالایشگاه‌های فاز ۲ پارس جنوبی، پروژه اصلاح کیفیت خوراک در داخل پالایشگاه‌های پارس جنوبی، توسعه زیرساخت‌ها در دریافت خوراک با کشتی، انجام پروژه‌های متعدد افزایش ظرفیت در واحدهای مختلف و رفع گلوگاه‌ها و در  نهایت داخلی‌سازی تمام کاتالیست‌های مجتمع از برنامه‌های مهم آتی پتروشیمی نوری است. تقریبا ۸۰درصد کاتالیست‌ها داخلی سازی شده‌اند.
سه پروژه هوش مصنوعی داریم که مهم‌ترین آنها کنترل مصرف انرژی بوده که پیشرفت ۸۰درصدی داشته است.
درخصوص نرخ میعانات گازی گفته شد که ۶ کشتی را ۲۵درصد زیر قیمت خریداری کردیم. برای واردات خوراک، جلساتی گذاشتیم و ثابت کردیم قیمت‌ها واقعی نیست. بنابراین کشتی وارد کردیم. پس از تلاش‌های زیاد، هفته پیش نرخ‌ها را اعلام کردیم. با دستیار وزیر جلسه گذاشتیم و صورتجلسه کردیم و حداکثر تلاش خود را بکار می‌گیریم، اما ۶ کشتی هم کفاف خوراک شرکت را نمی‌دهد. بزرگ‌ترین ریسک شرکت، خوراک است. زیرا ۹۳درصد بهای تمام‌شده را تشکیل می‌دهد.
قیمت اوره نوسان دارد. در حال حاضر به دنبال قیمت گازی که مشخص شده است، متانول سازها و اوره‌سازها متضرر شده‌اند. اما طبق قول هلدینگ، مهرماه تولید اوره آغاز می‌شود.
در پاسخ به این پرسش که چرا نوری نتوانست مانند بوعلی سود شناسایی کند، گفته شد: امسال و سال گذشته، پتروشیمی بوعلی تولید بالاتر از ظرفیت اسمی داشت. به همین جهت سود خوبی هم محقق کرد. ما در شرایطی هستیم که باید حتما پارازایلن را به شگویا بدهیم و چاره‌ای هم نداریم. تنها تولیدکننده آروماتیک هستیم و فشار زیادی هم به هلدینگ آوردیم که واحد پارازایلین بوعلی هرچه زودتر راه‌اندازی شود تا ما بتوانیم پارازایلن خودمان را صادر یا به ریفرمیت تبدیل کنیم. ریفرمیت به دلیل جنگ اوکراین به بالاترین نرخ رسید. بوعلی به دلیل انباشتگی ریفرمیت توانست از فروش آن در بالاترین قیمت سود خوبی شناسایی کند.
درخصوص برش سنگین و عرضه آن گفته شد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هرچه که بود فروختیم و دپویی که از قبل بود، هنوز هم ادامه دارد. در ماه قبل برش سنگین نفروختیم و هم اکنون فروش آن را آغاز کردیم که نرخ آن براساس تسعیر ۳۸هزار تومانی بوده و سود خوبی عاید شرکت می‌شود.
نرخ تسعیر ارز ۳۸هزار تومان و نرخ داخلی ۲۸۵۰۰ تومان است.
شرکت در صورت موافقت هلدینگ، برنامه افزایش سرمایه را در دستور کار خود دارد و مقدمات کار نیز فراهم شده است.
در مجمع سالانه نوری، به ازای هر سهم ۱۳۲۰ تومان سود نقدی تقسیم شد که این رقم علاوه بر سود دوره از سود انباشته نیز است.

لینک کوتاه : https://www.nabzejame.ir/?p=68103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.